En blogg med förmågorna i fokus, vars syfte är att skapa samarbete mellan våra klasser i norr och söder samt utveckla elevernas kärlek till matematiken! IKT som verktyg i matematikundervisningen undersöks och prövas via denna blogg.
a, först multiplicerar man 22 x 9 = 198 Svar: tillsammans har klassen 198 pennor b, först tog jag 9 - 3 och bå fick jag fram att halva klassen har 6 pennor sedan tog jag 9 - 5 och då fick jag fram att andra halvan av klassen har 4 pennor sen delade jag 22 i hälften efter som att det bara var halva klassen, 22 / 2 = 11 så då tog jag 11 x 6 = 66 och så tiog jag 11 x 4 = 44 så då har ena halvan 44 pennor och andra halvan 66 pennor och 66 + 44 =110 alltså har klassen 110 pennor tillsammans
a/ Först tog jag 9x22 och det blev 198 då hade alla 198 pennor tillsammans. b/ först tog jag och delade 22 i två stycken halvor och det blev 11 sen gjorde jag klass a och b först räknade jag a då tog jag 9-3 och det blev 6 och då hade alla i klass a 66 pennor tillsammans sen räknade jag klass b då tog jag 9-5 och det blev 4 och då fick den klassen 44 pennor tillsammans och då räknade jag 44 adderat med 66 och då fick jag summan 110 då hade alla 110 pennor tillsammans både a och b.
Jag började med att multiplicera 22 med 9 för att få fram hur många pennor ni hade från början, då fick jag svaret 198. Ni hade alltså 198 pennor innan ni förbrukade några pennor. Sedan så förbrukade 1/2 av eran klass 3 pennor var och den andra halvan 5 pennor var. Då tog jag 22 dividerat med 2 för att få fram hur många hälften av eran klass var, då fick jag fram 11. Sedan så tog jag och multiplicera 11 med 6 för då tog jag bort 3 pennor från halva klassen. Då fick dom sammanlagt 66 pennor. Så halva klassen hade 66 pennor efter att dom förbrukat 3 pennor var. Sedan så tog jag och multiplicerade 11 med 4 för då hade jag tagit bort 5 pennor från varje person som det stod att ni hade förbrukat. Då fick jag svaret 44. Men sedan så skulle jag också få fram hur många pennor ni hade tillsammans efter att ni förbrukat några av era pennor. Då tog jag 66 adderat med 44 och fick fram 110. Så inan ni förbrukat några pennor så hade ni 198 pennor. Halva klassen slösade 3 pennor var och andra klassen 5 pennor var. Då blev det sammanlagda svaret efter att ni förbrukat några pennor var 110 pennor.
A/ när jag fick reda på att ni var 22 elever multiplicerade jag 22 med 9 och fick 198. Svar: A/ 198 pennor sammanlagt.
B/ Jag delade klassen i 2 och fick 11 och multiplicerade 11 med 3 och fick 33 och samma sak med 11 och 5 och fick 55. Jag adderade 33 och 55 och fick 88 sen subtraherade jag 88 med 198 och fick 110. Svar: B/ 110 pennor sammanlagt.
a) Eftersom att det är 22 elever och alla har 9 pennor var ville jag veta hur mycket 22 x 9 blir. För att göra det enklare så tog jag 10 x 9 = 90, 10 x 9 = 90 och 2 x 9 = 18 och sedan adderade jag ihop alla svar, det blev 198. Alltså har klassen 198 pennor sammanlagt.
b) Hälften av klassen gör slut på tre pennor var. Då har de alltså 6 pennor var. Andra hälften av klassen gör slut på fem pennor var, då har de kvar fyra pennor var. Därför tog jag 11 x 6 = 66 och 11 x 4 = 44. Sedan adderade jag ihop 66 + 44 och då blir summan 110. Alltså har de 110 pennor sammanlagt.
a,När jag skulle lösa erat problem började jag med att multiplicera 22 x 9 = 198 för att få veta hur många pennor det var sammanlagt i klassen. b, Sedan delade jag 22/2 för att se hur många hälften av eran klass var, då fick jag fram kvoten 11. Jag fick veta att halva eran klass var ellva personer och då multiplicerade jag 11 x 3 efter som att det stod att halva klassen gjorde slut på tre pennor var och då hade ena halvan av klassen gjort slut på 33 pennor sammanlakt. Andra halvan av klassen gjorde slut på fem pennor var då multiplicerade jag 11 x 5 och då fik jag fram produkten 55. Altså hade ena halvan av klassen jort slut på 33 pennor medans andra halvan av klassen jorde slut på 55 pennor. Sedan adderade jag i hop 55 + 33 = 88 för att veta vad jag skulle ta minus på 198. När jag hade subtraherat 198 med 88 fik jag fram summan 110, altså ha klassen kvar 110 pennor sammanlagt. Jag tycker att det här uppdraget ligger på en cilli 1 nivå.
A) jag tog 11 multipliderat med 9 elika med 99 aderat med 99 elika med 198 B) 11 multipliserat med 6 elika med 66 andra halvan 11 multipliserat med 4 elika med 44 tillsammans är det 110.
Den första uppgiften tog jag och multiplicera i hop 9 x 22 och fick ut 198 pennor det är många pennor. uppgift nr 2 så löste jag det genom att dela klassen med 11 i varje hög sedan tog jag 5x11 och fick 55 sedan tog jag 11x3 som blev 33 och sedan adderade jag dom två produkterna och adderade i hop dom så det blev 110 svar 110
1.a först tog jag 22 multiplicerat med 9 =198 alltså 198 pennor har dem i klassen 1b. Räknade jag ut så här: jag tog först 10 multiplicerat med 9 =90 och sen tog jag 1 multiplicerat med 9=9 Det blev 99. Sedan tog jag 11 multiplicerat med 3. Det blev 33. 99 subtraherat med 33 är 66. Det var ena halvan av klassen.Andra halvan räknade jag ut genom att ta 11 multiplicerat med 4 Vilket var 44. Sedan tog jag 44 adderat med 66 och det blev 110
Det är 22 stycken elever varje elev har har nio pennor var då räknade jag 22 multiplicerat med 9 och det blev 198 pennor i hela klassen. En halva av klassen slösar 3 pennor och då tog jag 11 multiplicera 3 = 33. Sedan tog jag 11 multiplicerat med 5 = 55. Det gjorde slut på 88 pennor. För att räkna ut vad de hade kvar så tog jag 198 subtraherat med 88 och det blev 110 pennor kvar.
Först tog jag och multiplicerade 22x9 svaret blir 198. Så dom har 198 pennor sammanlagt.
B) Först tog jag 22 dividerat med 2, och svaret blev 11. Så jag delade eleverna i två. Sen tog jag 198 dividerat med 2 svaret blev 99pennor sammanlagt. Sen subtraherade jag 9 subtraherat med 3, och svaret blev 6. Sen tog jag 11 multiplicerat med 6 svaret blev 66. Sen tog jag 9 subtraherat med 5 och svaret blev 4, och då tog jag 11 multiplicerat med 4 och svaret blev 44. Sen adderade jag 44 med 66 och svaret blev 110. Så mitt svar är 110 pennor sammanlagt.
a, Det är 22 elever som har 9 pennor var. Först multiplicera jag 10 x 9 = 90 sen multiplicerar jag 10 x 9 = 90 sen adderar jag 90 + 90 = 180 sen tar jag och multiplicerar 2 x 9 = 18 sen är det bara att addera ihop det 180 + 18 = 198 b, Det är 22 elever hälften gör slut på tre var andra hälften gör slut på fem pennor var. Först multiplicerar jag 11 x 3 = 33 och sen 11 x 5 = 55 och sen subtraherar jag 55 - 198 = 143 och sen subtraherar jag 143 - 33 = 110
a.Vi tänkte 10x9=90 och 90x2=180+2x9=198. ( /=delat ) b.Sedan så tog vi 198/2=99 och 22/2=11 och 11x3=33 och 99-33=66 och andra halvan 11x5=55 och 99-55=44 SVAR: 66+44=110 pennor //Dennis och Edvin
A:22*9 det blir 198 B:11*5 det blir 55 sedan tog vi 11*3 det blir 33 Sedan gjorde vi en algoritm med 198 subtrahera med 55 det blev 143 sedan tog vi en algoritm med 143 subtrahera med 33 då blev det 110 pennor namn: Fredrik och ´Frode
Först räknade vi med Addition och Multiplikation då räknade vi såhär: A. Multiplikation 10*9=90 10*9=90 9*2=18 och sen tog vi addition 90+90=180 Svar: 180+18=198. B. Delat 22/2=11 Subtraktion 9-3=6 Multiplikation 11*6=66. C. Multiplikation 11*4=44 Svar: 44. Slutresultat: Algoritm 66+44=110 198-110=88. Svar på hela frågan är: 88. Smarta hälsningar Sara och Elsa.
hej här är vår uträkning vi tog först 22x9 sen för att göra det lättare så tog vi 10x9=90 2 gånger. då fick vi svaret 198. efter det så dividera vi 198 delat med två. då gjorde vi det lättare för oss att tänka 100 delat på 2 är 50 sen så skrev vi 98 delat på 2 och då fick vi svaret 49. sen efter det så plussade vi i hop 50+49=99. senare så gjorde vi så här: vi tog 6x11=66 och sen 4x11=44 då plussade vi ihop 66+44=110. det var vårt svar.
Hej! Vi fick till svaret 110 på uppgiften (B svaret). Hur vi gjorde var på första (A) att vi multiplicerade 22 multiplicerat med 9. Då fick vi svaret 198. Det var då hur många pennor det hade från början. Sen på uppgift (B) tog vi 22 dividerat med 2 då fick vi till svar att hälften av klassen var 11 och andra var också 11. Sen ritade vi 11 gubbar och skrev 3 över på alla gubbar. Då fick vi till svar att det var 33 pennor som de hade slösat (uppgiften var att veta hur många pennor dem hade slösat 3 pennor hade det slösat i var). Och den andra halvan av klassen hade slösat 5 i var och då räknade vi 5 multiplicerat med 11. Och då fick vi till svar 55 pennor har det slösat i var. Då gjorde vi uppställning och då blev det 88. Och till slut gjorde vi uppställning igen och då tog vi 198 med 89 och då fick vi till svaret 110. Så det var då svaret på hela uppgiften. /Clara och Olivia
Hej! Vi fick till svaret 110 på uppgiften (B svaret). Hur vi gjorde var på första (A) att vi multiplicerade 22 multiplicerat med 9. Då fick vi svaret 198. Det var då hur många pennor det hade från början. Sen på uppgift (B) tog vi 22 dividerat med 2 då fick vi till svar att hälften av klassen var 11 och andra var också 11. Sen ritade vi 11 gubbar och skrev 3 över på alla gubbar. Då fick vi till svar att det var 33 pennor som de hade slösat (uppgiften var att veta hur många pennor dem hade slösat 3 pennor hade det slösat i var). Och den andra halvan av klassen hade slösat 5 i var och då räknade vi 5 multiplicerat med 11. Och då fick vi till svar 55 pennor har det slösat i var. Då gjorde vi uppställning och då blev det 88. Och till slut gjorde vi uppställning igen och då tog vi 198 med 89 och då fick vi till svaret 110. Så det var då svaret på hela uppgiften.
Hej! Vi började med att multiplicera 22 multiplicerat med 9. För att göra det lite enklare så delade vi upp vår multiplikation, vi började med 10 multiplicerat med 9=90 och sen 10 multiplicerat med 9= 90 (igen) sen tog vi 2 multiplicerat med 9=18 och sen adderade vi ihop alla talen för att få fram vad 22 multiplicerat med 9 är. Vi fick fram det till 198. Svaret på uppgift A är alltså att klassen har 198 pennor tillsammans.
På uppgift B där man skulle räkna ut hur många pennor klassen hade om hälften hade gjort slut på 3 pennor och hälften på 5. Så började vi med att dividera 22 dividerat med 2 = 11 för att få fram hur många dom var på hälften. Sedan så delade vi upp pennorna, varje klass fick 99 pennor i var. Sen så började vi med att räkna klassen som hade gjort slut på 3 pennor i var. Vi räknade 99 subtraherat med 11 multiplicerat med 3. Den klassen som hade gjort slut på 3 pennor per elev hade 66 pennor kvar. I andra delen av klassen så hade dom gjort av med 5 pennor per elev, då räknade vi 99 subtraherat med 11 multiplicerat med 5. Den klassen hade 44 pennor kvar. Tillsammans hade nu klasserna 110 pennor, vi räknade ut det genom att addera ihop 66 adderat med 44. // Linn och Sara :)
A Vi tar först 22 multiplicerat med 9 och produkten av det är 198 Vi räknade ut det med en algoritm det gick snabbast !
B Först tar vi 22 dividerat med 2 och kvoten av det är 11, så vi tog 11 multiplicerat med 3 och då gjorde vi huvudräkning och produkten blev 33, sedan tog vi 198 subtraherat med 33 och differensen blev 165, vi räknade med en algoritm. Sedan var det 11st som slarvade bort 5 pennor då måste vi subtrahera något mer från 165 då tar vi 11 multiplicerat med 5 och produkten är 55 så då tar vi 55 subtraherat med 165 och differensen blir 110, vi räkna ut det med en algoritm😃😃😃😃
Av dom bästa Emilia J, Ebba L och Myrna Lycka till till eran nästa problemlösning
dom är 22 elever och varje ellev har 9 penor var hur monga penor har dom tilsamns. Helften av klasen (B) gör slut på 3 penor var andra delen av klasen gör slut på 5 penor var. 22 x 9 = 198 /2 = 99
B 99 / 11 = 9 - 3
A 99 / 11 = 9 - 5 Han tuvar inte göra klart. (Erik Svanberga)
à)22x9=198 svar"De har 198 pennor tillsammans.Vi räknade 9 hopp med handen. B)Vi tänkte först 6+6 =11 gånger sen gjorde vi samma sak fast 4+4 =11 gånger . Svar det blev 110 men när vi gjorde 4+4 gånger blev 44 det andra blev 66=44+66=198 pennor.Melton&Vidar
a, först multiplicerar man 22 x 9 = 198 Svar: tillsammans har klassen 198 pennor
SvaraRaderab, först tog jag 9 - 3 och bå fick jag fram att halva klassen har 6 pennor
sedan tog jag 9 - 5 och då fick jag fram att andra halvan av klassen har 4 pennor
sen delade jag 22 i hälften efter som att det bara var halva klassen, 22 / 2 = 11
så då tog jag 11 x 6 = 66 och så tiog jag 11 x 4 = 44 så då har ena halvan 44 pennor och andra halvan 66 pennor
och 66 + 44 =110
alltså har klassen 110 pennor tillsammans
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaVi tänkte olika men vi kom fram till samma svar.
Raderaa/ Först tog jag 9x22 och det blev 198 då hade alla 198 pennor tillsammans.
SvaraRaderab/ först tog jag och delade 22 i två stycken halvor och det blev 11 sen gjorde jag klass a och b först räknade jag a då tog jag 9-3 och det blev 6 och då hade alla i klass a 66 pennor tillsammans sen räknade jag klass b då tog jag 9-5 och det blev 4 och då fick den klassen 44 pennor tillsammans och då räknade jag 44 adderat med 66 och då fick jag summan 110 då hade alla 110 pennor tillsammans både a och b.
Vi tänkte olika men vi kom fram till samma svar.
RaderaHej jag har en lösning på erat problem!
SvaraRaderaJag började med att multiplicera 22 med 9 för att få fram hur många pennor ni hade från början, då fick jag svaret 198. Ni hade alltså 198 pennor innan ni förbrukade några pennor. Sedan så förbrukade 1/2 av eran klass 3 pennor var och den andra halvan 5 pennor var. Då tog jag 22 dividerat med 2 för att få fram hur många hälften av eran klass var, då fick jag fram 11. Sedan så tog jag och multiplicera 11 med 6 för då tog jag bort 3 pennor från halva klassen. Då fick dom sammanlagt 66 pennor. Så halva klassen hade 66 pennor efter att dom förbrukat 3 pennor var. Sedan så tog jag och multiplicerade 11 med 4 för då hade jag tagit bort 5 pennor från varje person som det stod att ni hade förbrukat. Då fick jag svaret 44. Men sedan så skulle jag också få fram hur många pennor ni hade tillsammans efter att ni förbrukat några av era pennor. Då tog jag 66 adderat med 44 och fick fram 110. Så inan ni förbrukat några pennor så hade ni 198 pennor. Halva klassen slösade 3 pennor var och andra klassen 5 pennor var. Då blev det sammanlagda svaret efter att ni förbrukat några pennor var 110 pennor.
/ Alva åk 6, Alviksskolan Luleå
det var en bra lösning och svaret var rätt.
RaderaA/ när jag fick reda på att ni var 22 elever multiplicerade jag 22 med 9 och fick 198.
SvaraRaderaSvar: A/ 198 pennor sammanlagt.
B/ Jag delade klassen i 2 och fick 11 och multiplicerade 11 med 3 och fick 33 och samma sak med 11 och 5 och fick 55. Jag adderade 33 och 55 och fick 88 sen subtraherade jag 88 med 198 och fick 110.
Svar: B/ 110 pennor sammanlagt.
Vi tänkte olika men vi kom fram till samma svar.
Raderaa) Eftersom att det är 22 elever och alla har 9 pennor var ville jag veta hur mycket 22 x 9 blir. För att göra det enklare så tog jag 10 x 9 = 90, 10 x 9 = 90 och 2 x 9 = 18 och sedan adderade jag ihop alla svar, det blev 198. Alltså har klassen 198 pennor sammanlagt.
SvaraRaderab) Hälften av klassen gör slut på tre pennor var. Då har de alltså 6 pennor var. Andra hälften av klassen gör slut på fem pennor var, då har de kvar fyra pennor var. Därför tog jag 11 x 6 = 66 och 11 x 4 = 44. Sedan adderade jag ihop 66 + 44 och då blir summan 110. Alltså har de 110 pennor sammanlagt.
bra uträkning och svaret var rätt
Raderaa,När jag skulle lösa erat problem började jag med att multiplicera 22 x 9 = 198 för att få veta hur många pennor det var sammanlagt i klassen.
SvaraRaderab, Sedan delade jag 22/2 för att se hur många hälften av eran klass var, då fick jag fram kvoten 11. Jag fick veta att halva eran klass var ellva personer och då multiplicerade jag 11 x 3 efter som att det stod att halva klassen gjorde slut på tre pennor var och då hade ena halvan av klassen gjort slut på 33 pennor sammanlakt.
Andra halvan av klassen gjorde slut på fem pennor var då multiplicerade jag 11 x 5 och då fik jag fram produkten 55. Altså hade ena halvan av klassen jort slut på 33 pennor medans andra halvan av klassen jorde slut på 55 pennor. Sedan adderade jag i hop 55 + 33 = 88 för att veta vad jag skulle ta minus på 198. När jag hade subtraherat 198 med 88 fik jag fram summan 110, altså ha klassen kvar 110 pennor sammanlagt. Jag tycker att det här uppdraget ligger på en cilli 1 nivå.
bra att du använder rätt begrepp. Svaret var rätt
RaderaA) jag tog 11 multipliderat med 9 elika med 99 aderat med 99 elika med 198
SvaraRaderaB) 11 multipliserat med 6 elika med 66 andra halvan 11 multipliserat med 4 elika med 44 tillsammans är det 110.
bra uträkning. Svaret är rätt
RaderaDen första uppgiften tog jag och multiplicera i hop 9 x 22 och fick ut 198 pennor det är många pennor.
SvaraRaderauppgift nr 2 så löste jag det genom att dela klassen med 11 i varje hög sedan tog jag 5x11 och fick 55 sedan tog jag 11x3 som blev 33 och sedan adderade jag dom två produkterna och adderade i hop dom så det blev 110
svar 110
Svaret är rätt. Bra uträknat
Radera1.a först tog jag 22 multiplicerat med 9 =198 alltså 198 pennor har dem i klassen
SvaraRadera1b. Räknade jag ut så här: jag tog först 10 multiplicerat med 9 =90 och sen tog jag 1 multiplicerat med 9=9 Det blev 99. Sedan tog jag 11 multiplicerat med 3. Det blev 33. 99 subtraherat med 33 är 66. Det var ena halvan av klassen.Andra halvan räknade jag ut genom att ta 11 multiplicerat med 4 Vilket var 44. Sedan tog jag 44 adderat med 66 och det blev 110
Bra räkne metoder det var rätt svar
RaderaDet är 22 stycken elever varje elev har har nio pennor var då räknade jag 22 multiplicerat med 9 och det blev 198 pennor i hela klassen. En halva av klassen slösar 3 pennor och då tog jag 11 multiplicera 3 = 33. Sedan tog jag 11 multiplicerat med 5 = 55. Det gjorde slut på 88 pennor. För att räkna ut vad de hade kvar så tog jag 198 subtraherat med 88 och det blev 110 pennor kvar.
Rätt svar och bra tänkt.
RaderaFörst tog jag och multiplicerade 22x9 svaret blir 198. Så dom har 198 pennor sammanlagt.
SvaraRaderaB) Först tog jag 22 dividerat med 2, och svaret blev 11. Så jag delade eleverna i två. Sen tog jag 198 dividerat med 2 svaret blev 99pennor sammanlagt. Sen subtraherade jag 9 subtraherat med 3, och svaret blev 6. Sen tog jag 11 multiplicerat med 6 svaret blev 66. Sen tog jag 9 subtraherat med 5 och svaret blev 4, och då tog jag 11 multiplicerat med 4 och svaret blev 44. Sen adderade jag 44 med 66 och svaret blev 110. Så mitt svar är 110 pennor sammanlagt.
Du använde många räkne metoder bra svaret var rätt
Raderaa, Det är 22 elever som har 9 pennor var. Först multiplicera jag 10 x 9 = 90 sen multiplicerar jag 10 x 9 = 90 sen adderar jag 90 + 90 = 180 sen tar jag och multiplicerar 2 x 9 = 18 sen är det bara att addera ihop det 180 + 18 = 198
SvaraRaderab, Det är 22 elever hälften gör slut på tre var andra hälften gör slut på fem pennor var.
Först multiplicerar jag 11 x 3 = 33 och sen 11 x 5 = 55 och sen subtraherar jag 55 - 198 = 143 och sen subtraherar jag 143 - 33 = 110
Bra uträkning och bra tänkt. Svaret är rätt
Raderaa.Vi tänkte 10x9=90 och 90x2=180+2x9=198. ( /=delat )
SvaraRaderab.Sedan så tog vi 198/2=99 och 22/2=11 och 11x3=33 och 99-33=66
och andra halvan 11x5=55 och 99-55=44
SVAR: 66+44=110 pennor
//Dennis och Edvin
Bra tänkt och svaret är rätt
Raderaa) Vi tänkte först 20x9=180 och sen 2x9=18 och sen 180+18=198.
SvaraRaderaSvar:198 pennor.
b) Nu tänkte vi 22/2=11, sedan 11x3=33 och 11x5=55 och sedan 33+55=88.Till sist tänkte vi 198-88=110
Svar:110 pennor.
Ines och Ida från Lucksta skola!🏫
Rätt svar och bra uträkning
Raderaa) först tog jag 22x9=198
SvaraRaderab) 66+44=110
alltså blir det 110 pennor i klassen
Bra jobbat. Rätt svar
RaderaA. först tog jag 22X9=198.
SvaraRaderaB. först tog jag 66+44=110
Rätt svar. Men förklara lite mer hur ni gör.
Raderaa: 9*22= 189
SvaraRaderaB: 6*11=66
4*11=44
66*44=110
dubbel kolla erat svar på a uppgiften och försök i gen. Men b uppgiften var rätt. Lycka till!
RaderaA:22x9=198
SvaraRaderaB:22/2=11
11x3=33
198-33=165
11x5=55
165-55=110
Svaret: 110
Amanda, Frida och Malte
Det var rätt svar men kanske lite mer uträkning. Förklara hur ni gör.
RaderaA:22*9 det blir 198
SvaraRaderaB:11*5 det blir 55
sedan tog vi 11*3 det blir 33
Sedan gjorde vi en algoritm med 198 subtrahera med 55 det blev 143
sedan tog vi en algoritm med 143 subtrahera med 33 då blev det 110 pennor
namn: Fredrik och ´Frode
Det var rätt svar. Bra jobbat
RaderaFörst räknade vi med Addition och Multiplikation då räknade vi såhär: A. Multiplikation 10*9=90 10*9=90 9*2=18 och sen tog vi addition 90+90=180 Svar: 180+18=198. B. Delat 22/2=11 Subtraktion 9-3=6 Multiplikation 11*6=66. C. Multiplikation 11*4=44 Svar: 44. Slutresultat: Algoritm 66+44=110 198-110=88. Svar på hela frågan är: 88. Smarta hälsningar Sara och Elsa.
SvaraRaderaDubbel kolla erat svar på uppgift b för att det är inte helt korrekt.
Raderahej här är vår uträkning vi tog först 22x9 sen för att göra det lättare så tog vi 10x9=90 2 gånger. då fick vi svaret 198. efter det så dividera vi 198 delat med två. då gjorde vi det lättare för oss att tänka 100 delat på 2 är 50 sen så skrev vi 98 delat på 2 och då fick vi svaret 49. sen efter det så plussade vi i hop 50+49=99. senare så gjorde vi så här: vi tog 6x11=66 och sen 4x11=44 då plussade vi ihop 66+44=110. det var vårt svar.
SvaraRaderaRätt svar. Bra uträkning.
Radera22*9=198 a
SvaraRadera11*6=66 b
11*4=44 b
svar:66*44 =110
Hugo och Isac
svaret är rätt. Bra!
RaderaA: 22x9=198
SvaraRaderaB: Första halvan: 198/2=99 99/11=9 9-3=6 6x11=66
Och andra halvan: 198/2=99 99/11=9 9-5=4 4x11= 44
Slut-resultat: 66+44=110
SVAR: A-198 B-110
Bra uträkning och rätt svar.
RaderaHej! Vi fick till svaret 110 på uppgiften (B svaret). Hur vi gjorde var på första (A) att vi multiplicerade 22 multiplicerat med 9. Då fick vi svaret 198. Det var då hur många pennor det hade från början. Sen på uppgift (B) tog vi 22 dividerat med 2 då fick vi till svar att hälften av klassen var 11 och andra var också 11. Sen ritade vi 11 gubbar och skrev 3 över på alla gubbar. Då fick vi till svar att det var 33 pennor som de hade slösat (uppgiften var att veta hur många pennor dem hade slösat 3 pennor hade det slösat i var). Och den andra halvan av klassen hade slösat 5 i var och då räknade vi 5 multiplicerat med 11. Och då fick vi till svar 55 pennor har det slösat i var. Då gjorde vi uppställning och då blev det 88. Och till slut gjorde vi uppställning igen och då tog vi 198 med 89 och då fick vi till svaret 110. Så det var då svaret på hela uppgiften. /Clara och Olivia
SvaraRaderaRätt svar och bra uträkning.
RaderaHej! Vi fick till svaret 110 på uppgiften (B svaret). Hur vi gjorde var på första (A) att vi multiplicerade 22 multiplicerat med 9. Då fick vi svaret 198. Det var då hur många pennor det hade från början. Sen på uppgift (B) tog vi 22 dividerat med 2 då fick vi till svar att hälften av klassen var 11 och andra var också 11. Sen ritade vi 11 gubbar och skrev 3 över på alla gubbar. Då fick vi till svar att det var 33 pennor som de hade slösat (uppgiften var att veta hur många pennor dem hade slösat 3 pennor hade det slösat i var). Och den andra halvan av klassen hade slösat 5 i var och då räknade vi 5 multiplicerat med 11. Och då fick vi till svar 55 pennor har det slösat i var. Då gjorde vi uppställning och då blev det 88. Och till slut gjorde vi uppställning igen och då tog vi 198 med 89 och då fick vi till svaret 110. Så det var då svaret på hela uppgiften.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaVi började med att multiplicera 22 multiplicerat med 9. För att göra det lite enklare så delade vi upp vår multiplikation, vi började med 10 multiplicerat med 9=90 och sen 10 multiplicerat med 9= 90 (igen) sen tog vi 2 multiplicerat med 9=18 och sen adderade vi ihop alla talen för att få fram vad 22 multiplicerat med 9 är. Vi fick fram det till 198. Svaret på uppgift A är alltså att klassen har 198 pennor tillsammans.
På uppgift B där man skulle räkna ut hur många pennor klassen hade om hälften hade gjort slut på 3 pennor och hälften på 5. Så började vi med att dividera 22 dividerat med 2 = 11 för att få fram hur många dom var på hälften. Sedan så delade vi upp pennorna, varje klass fick 99 pennor i var. Sen så började vi med att räkna klassen som hade gjort slut på 3 pennor i var. Vi räknade 99 subtraherat med 11 multiplicerat med 3. Den klassen som hade gjort slut på 3 pennor per elev hade 66 pennor kvar.
I andra delen av klassen så hade dom gjort av med 5 pennor per elev, då räknade vi 99 subtraherat med 11 multiplicerat med 5. Den klassen hade 44 pennor kvar. Tillsammans hade nu klasserna 110 pennor, vi räknade ut det genom att addera ihop 66 adderat med 44. // Linn och Sara :)
A
SvaraRaderaVi tar först 22 multiplicerat med 9 och produkten av det är 198
Vi räknade ut det med en algoritm det gick snabbast !
B
Först tar vi 22 dividerat med 2 och kvoten av det är 11, så vi tog 11 multiplicerat med 3 och då gjorde vi huvudräkning och produkten blev 33, sedan tog vi 198 subtraherat med 33 och differensen blev 165, vi räknade med en algoritm.
Sedan var det 11st som slarvade bort 5 pennor då måste vi subtrahera något mer från 165 då tar vi 11 multiplicerat med 5 och produkten är 55 så då tar vi 55 subtraherat med 165 och differensen blir 110, vi räkna ut det med en algoritm😃😃😃😃
Av dom bästa Emilia J, Ebba L och Myrna
Lycka till till eran nästa problemlösning
dom är 22 elever och varje ellev har 9 penor var hur monga penor har dom tilsamns. Helften av klasen (B) gör slut på 3 penor var andra delen av klasen gör slut på 5
SvaraRaderapenor var. 22 x 9 = 198 /2 = 99
B 99 / 11 = 9 - 3
A 99 / 11 = 9 - 5 Han tuvar inte göra klart. (Erik Svanberga)
à)22x9=198 svar"De har 198 pennor tillsammans.Vi räknade 9 hopp med handen.
SvaraRaderaB)Vi tänkte först 6+6 =11 gånger sen gjorde vi samma sak fast 4+4 =11 gånger .
Svar det blev 110 men när vi gjorde 4+4 gånger blev 44 det andra blev 66=44+66=198 pennor.Melton&Vidar